Temple of Speed eli tuttavallisemmin Autodromo Nazionale Monza (suom. Montsa) tarjosi hyvän määrän draamaa, kiistaa sekä kilvanajoa. Monza näytti miksi radalle annettiin uusi jatkosopimus kalenteriin.

Spa-Francorchampsin tapahtumat olivat kisaviikonlopun alussa tuoreessa muistissa kunnes taas lauantaina rytisi. F3-luokan kilpailu jouduttiin keskeyttämään Alex Peronin käsittämättömän ilmalennon takia. Radan viimeiseen mutkaan asennettu kanttikivi toimi oivasti hyppyrinä Peronin siihen syöksyessä, jonka jälkeen auto sinkoutui ratavalleihin monokokki edellä. Paljon parjattu HALO-turvajärjestelmä osoitti arvonsa ja Peroni selvisi kolarista suhteellisen pienin vammoin. Ilman HALO:n olemassa oloa olisi menetetty taas yksi ihmishenki.

Ferrari oli Monzassa odotetusti vahva – ei tosin mitenkään niin vahva kuin olisi voinut kuvitella. Mercedes yllätti suorituskyvyllään erojen ollessa vain sekunin kymmenyksiä lähes koko viikonlopun ajan vaikkei se kilpailussa voittoon asti kantanutkaan. Renault osoitti erinomaista tuloskuntoaan ja vauhtia riitti niin aika-ajoissa kuin myös itse sunnuntain kisassa.

Aika-ajot saivat uusia lisänimityksiä (farssi, floppi, fiasko, pelleilyajot jne.) älyttömän taktikoinnin seurauksena, jossa viimeisessä ratkaisevassa vedossa vain kaksi kuljettajaa ehti ylittää lähtöviivan ennen kuin aika loppui. Aika-ajoon liittyvää kiistanalaisuutta lisäsi Sebastian Vettelin väitetty ratarajan ylitys sekä Valtteri Bottaksen ajan kelpoisuus. Kuljettajat kutsuttiin järjestäen kuultavaksi, mutta FIA:n yleisen linjan mukaisesti kaikki päästettiin pälkähästä. FIA:n olisi suotavaa asettaa selkeämmät rajat ja että niissä varsinkin pysyttäisiin. Kummastusta aiheutti myös se, että vastaavanlaisesta sähläämisestä tuomittiin pienemmässä F3-luokassa lähes parille kymmenelle kuljettajalle rangaistuksia – kuninkuusluokassa ei kenellekkään.

Kilpailu jatkui siitä mihin aika-ajoissa jäätiin. Sebastian Vettelillä oli erittäin hyvä mahdollisuus pestä kasvojaan tifosien edessä, mutta kasvot pestiin enemmänkin eritteellä kuin vedellä. Helpohkon näköinen ajovirhe Variante Ascarissa, ja vielä käsittämättömämpi toilailu vielä sen jälkeen. Vettel päätti palata radalle suoraan takaa tulevien kuljettajien eteen. Viime viikkoinen kuolonkolari lienee liian kaukana entisen mestarin muistissa kun pystyy noin typeriin liikkeisiin vaarantaen oman sekä muiden turvallisuuden radalla. Tifoseille entisen kultapojan töppäilyt lienee yksi lysti, koska Maranellossa on nyt viimein uusi keisari – Charles Leclerc.

Mercedes on aina vaarallinen ja se nähtiin myös sunnuntaina. Vaikka Ferrarin piti kotiradallaan helposti ottaa jopa kaksoisvoitto, oli Hamiltonilla ja Bottaksella oiva paikka varastaa show. Ainoastaan Ferrarin suoravauhti sekä Mercedes kuskien pienet ajovirheet pelastivat voiton Maranelloon. Joka tapauksessa hyvät pisteet molemmille kuljettajille sekä tallille vaikkei voitosta päästykkään nauttimaan.

Renault ja vauhti aika-ajossa näytti lumeelta, mutta osottautuikin ihan todelliseksi. Kisavauhdissa Reunalt pysyi poikkeuksellisen hyvin jopa kärkiautojen takana jääden ”vain” puolisen sekuntia kierrosta kohden. Valoa ja vauhtia näkyy myös ranskalaisen patongin toisesta päästä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *