Reilun kymmenen vuotta on formuloita saatu ihastella Singaporen yössä katuvalojen alla. Katu- ja moottoriradan sekoitus sopivassa suhteessa luo ainutlaatuisen ympäristön, josta tapahtumat eivät yleensä pääse loppumaan. Crashgate, turva-autot ja maukkaat ohitukset ovat osoitus siitä mitä voidaan parhaimmillaan tai pahimmillaan nähdä itse kisassa.

Perinteisten euroopassa ajettujen kilpailujen jälkeen on taas aika pyyhkäistä visiiristä ylimääräiset roiskeet pois ja valmistautua idän kierrokselle. Ratana Singaporen GP on aivan päinvastainen kuin edeltävät kilpailut. Pitkät suorat ja legendaariset maisemat vaihdetaan luikerteleviin mutkiin kaupungin sydämessä. Kuljettajien sekä tallien päänvaivana ovat myös aikaero sekä kisan ajankohta, joka on yöllä. Kuumuus, ilmankosteus, radan epätasaisuus ja jatkuvat mutkat vaativat kuljettajilta äärimmäistä kestävyyttä, jotta huippusuoritus ja maaliviiva ovat ylipäätään mahdollisia. Täällä autolta ja kuljettajalta vaaditaan tasapainoista suoritusta.

Vaikka Ferrari ja eritoten Charles Leclerc ovat kahdella perättäisellä voitollaan nostaneet italialaiset kaikkien huulille, on syytä palata takaisin arkeen. Kahdessa edellisessä kilpailussa, hädin tuskin, voittoon yltänyt maranellon ori tullaan palauttamaan aitaukseen Mercedeksen ja Red Bullin johdosta. Singaporen radalta puuttuu Ferrarin vahvuusalueet eli pitkät suorat, lisäksi mutkaisilla osuuksilla auto on kaikkea muuta kuin vahva. Charles Leclerc kyllä on kypsyyttään osoittanut, mutta on vaikea nähdä että nuori monacolainen pystyisi hanskalla ajamaan Ferraria edes podiumille, virheherkästä Vettelistä puhumattakaan. Singaporen 12. osakilpailun voitto pitäisi olla Mercedeksen sekä Red Bullin välinen. Mercedeksen vahva kokonaisuus sekä loistavat kuljettat vastaan Red Bullin auto aerodynamiikkaa vaativilla alueilla valjastettuna tallin omalla talismaanilla – Max Verstappenilla.

Lentävä hollantilainen on kaksi viimeistä kilpailua vaeltanut täysin muualla kuin missä pitäisi. Autolle ja kuljettajalle tuleva kilpailu on näytönpaikka. Vaikka Alex Albon jatkoi hyvää jälkeä myös Italiassa, on tulostaso kuitenkin vain minimi mihin tallissa tyydytään. Helmut Markon tuijotus on varmasti jo alkanut kuljettajien selkien takana. Charles Leclerc ja Ferrari ovat olleet korkeimmalla pallilla viime viikot. Valitettavasti Maranellon uuden keisarin on tyydyttävä tällä kertaa hopeaa. Sebastian Vettelin jo vähän elon merkkejä heijasteleva kausi vedettiin taas kerralla vessasta alas. Autosta tai kuskista johtuvien ajovirheiden on loputtava. Mercedeksellä sisäinen järjestys on pysynyt ennallaan vaikkakin Valtteri Bottas korkeammalle Monzassa nousikin. Tie on pitkä ja kivinen, muttei tekemätön Valtterilla. Jos Hamilton oman tai muiden avustuksella virheen tekisi, voisi tälle kaudelle suomalaisella vielä teoreettinen mahdollisuus olla mestaruuteen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *