Grazie ragazzi!

Nelinkertaisen maailmanmestarin ura oli vielä ennen Singaporen GP:tä lähes taputeltu. Sebastian Vettelin amatöörimäiset virheet parina viime kautena on herättänyt keskustelua siitä, pitäisikö Heppenheimin rehtori pistää lopullisesti laulukuoroon. Viimeistään kisan jälkeen nuo puheet ovat taas ohi – hetkeksi. Nimittäin formulamaailmassa olet tasan juuri niin hyvä, kuin viimeisin kisasi on.

Jos Ferrarin vauhdista ja kaksoisvoitosta yllättyneet laitettaisiin parijonoon, se yltäisi täältä Suomesta suoraan Maranelloon asti. Singaporen piti olla täysin Mercedeksen ja Red Bullin hallinnassa, mutta toisin kävi. Lauantain aika-ajossa nähtiin Charles Leclerciltä loistava suoritus, jossa painettiin sillä kuuluisalla limitillä koko kierros alusta loppuun. Vettelin nelospalli oli pienoinen pettymys, mutta lähtökohtiin nähden lähtöruudut 1 ja 3 olivat positiivinen yllätys.

Tällä kertaa Singaporen ykköskurvista ei kolissut kärkikuusikon kohdalla ja Ferrari pääsi toteuttamaan nerokasta strategiaansa. Singapore on vähän kuin Monaco, mutta iltavalaistuksessa. Toisin sanoen tarvitaan reilusti nopeampi (joidenkin arvioiden mukaan 1-2s) auto, jotta ohittaminen olisi mahdollista. Tämän johdosta kärkikuski pystyy täysin määrittämään tahdin, ja muut seuraavat kiltisti perässä. Kierrosajat olivat jopa niin hitaita, että George Russell piti kisan ensimmäisellä osiolla nopeinta kierrosta hallussaan.

Miksi Ferrari hidastelisi tahalleen kärjessä? Tähän on oikeastaan kaksi syytä. 1) Haluttiin estää Mercedeksen undercut eli tuleminen varikolle Ferraria aikaisemmin. Koska vauhti oli hidasta, pysyi lähes kaikki kuskit 30 sekunnin sisällä Leclercistä. Suomeksi tämä tarkoitti sitä, että jos Mercedes olisi halunnut tehdä varikkopysähdyksen ensin, se olisi juuttunut ruuhkaan hitaiden autojen taakse ja Leclerc olisi voinut painella maisemaan. 2) Säästeltiin renkaita, sillä tunnetusti tällä kaudella Ferrarilta on nakit sulaneet alta paljon herkemmin kuin hopeanuolilta. Jos heti alusta asti olisi vedetty nilkka suorana, olisi ensimmäinen pysähdys tullut aikaisemmin ja näin ollen kovalla rengasseoksella olisi joutunut ajamaan vielä pitempään. Tämä olisi todennäköisesti satanut Mercedeksen laariin.

Kuva © f1.com

Kierroksella 19 alkoi kuitenkin tapahtua. Sebastian Vettelille ilmoitettiin mutkassa 21, eli käytännössä juuri ennen varikolle tuloa, että pysähdys tehdään nyt. Samaan aikaan Verstappenille ilmoitettiin varikkostopista, joka olisi tapahtunut todennäköisesti muutenkin koska Max oli valitellut renkaitaan jo useamman kierroksen ajan. Vettelin tullessa varikolle ero kärkeen oli noin 3.3 sekuntia. Vettelin pysähdys kesti 3.0 sekuntia. Kierros myöhemmin tallikaveri Leclerc tuli varikolle ja hänen pysähdys kesti 2.4 sekuntia. Vettel nousi Leclercin pysähdyksen jälkeen kisan johtoon ja näin jatkui aina ruutulipulle asti.

Vettel otti siis käsittämättömän yli 4 sekuntia nopeamman kierroksen tuoreilla kovilla renkailla, kuin Leclerc kisan kärjessä sisääntulokierroksella. Tietysti tuore rengas on nopeampi kuin kulunut, mutta kovalla rengasseoksella yleensä menee muutama kierros päästä optimilämpötilaansa. Hitaasta vauhdista johtuen Leclercin pehmeitä renkaitakaan ei oltu ihan loppuun asti nyljetty. Vettel oman pysähdyksensä jälkeen pääsi juuri ja juuri Hulkenbergin edelle puhtaaseen ilmaan, joten isolla riskillä mentiin tällä kertaa.

Ferrari näki mahdollisuuden undercuttiin ja käytti sen. Saattoi tulla jopa yllätyksenä itse punaisessa pilttuussa, että undercutattiin Hamiltonin ohella myös oma tallikaveri. Mielestäni on turha puhua siitä, että Vetteliä suosittiin tarkoituksella. Jos Leclerc olisi tullut kärjestä ensimmäisenä varikolle, olisi Hamilton päässyt vetämään urku auki puhtaaseen ilmaan. Harvemmin näissä tilanteissa kärkiauto laitetaan ensimmäisenä varikolle, sillä tallin toisen auton pysähdyksellä pakotetaan muut tallit reagoimaan.

Ripaus tuuria ja rutkasti taitoa toi Vettelille ensimmäisen voiton sitten kauden 2018 Belgian osakilpailun. Tämä lupaa loppukauden kuuteen osakilpailuun hyviä asetelmia, kun saksalainen karhu on herätetty horroksesta. Voi olla että kuitenkin, että Mercedes-merkkinen mestaruusjuna purskuttaa sen verran kaukana, että ei ole kuin hopeaa jaossa Italiaan kauden päätteeksi.

Kuva © f1.com

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *